poniedziałek, 7 kwietnia 2014

Leasing - krok po kroku

Leasing to termin określający umowę cywilnoprawną pomiędzy leasingodawcą zwanym również finansującym oraz leasingobiorcą. Umowa ta zobowiązuje do przekazania przez leasingodawce przedmiotu rzeczowego i prawo do korzystania z niego na pewien określony okres czasu. W zamian leasingobiorca ma do płacenia raty leasingu. Samo słowo leasing pochodzi z angielskiego i oznacza po prostu dzierżawę. Leasing może dać wiele korzyści, jest to rozwiązanie nie wymagające jednorazowej dużej inwestycji oraz ulgi przy rozliczeniach podatkowych.

Rodzaje leasingu

Leasing dzielimy na pośredni i bezpośredni. W tym pierwszym mamy do czynienia z trzecim podmiotem, pośrednika który zajmuje się ustaleniem wszystkich szczegółów i zajęciem się procedurami pomiędzy, producentem a leasingobiorcą.

Możemy też wyróżnić dwa rodzaje leasingu ze względu na sposób finansowania.


  • Leasing operacyjny - przedmiot umowy zostaje przekazane do użytkowania na pewien czas, który jest nie dłuższy niż okres zużycia danego dobra. Raty leasingu są kosztem dodatkowo powiększonym o VAT z tytułu wynajmu środka trwałego i można dzięki temu zmniejszyć podstawę do opodatkowania.  Przez cały okres umowy przedmiot leasing pozostaje we własności leasingodawcy który odpisuje sobie z tego tytułu amortyzację. Leasingobiorca ma prawo pierwszeństwa po wygaśnięciu umowy na wykup za określoną cenę przedmiotu z uwzględnieniem podatku VAT.
  • Leasing finansowy - przypomina pożyczkę gotówkową z tą różnica że pieniądze zostają zmienione na przedmiot. Podobnie jak przy pożyczce, płacone raty składają się z części kapitałowej oraz odsetkowej która jest w tym przypadku kosztem uzyskania przychodu. Podczas obowiązywania umowy przedmiot jest ewidencjonowany jako własność leasingobiorcy dzięki czemu przysługuje mu jeszcze prawo do odpisów z tytułu amortyzacji. Tak jak przy leasingu operacyjnym istnieje prawo do pierwszeństwa wykupu leasingowanego przedmiotu.


Jak to działa?

Leasing najczęściej kojarzy nam się z samochodami jednak nie jest to jedyny przedmiot jaki może obejmować ta umowa. Możemy pozyskać w ten sposób sprzęt biurowy ,maszyny, zespoły urządzeń, czy inne środki trwałe. Po pierwsze musimy określić czego potrzebujemy, jaki sprzęt chcemy i jakiego producenta.

Gdy to ustalimy możemy udać się do firmy leasingowej która ocenia zdolność leasingową naszej firmy i na tej podstawie określi maksymalną wartość sprzętu jaki możemy nabyć. Dokumenty jakie należy dostarczyć są podobne do tych jakie trzeba przedstawić podczas ubiegania się o kredyt firmowy.

Gdy dostaniemy pozytywną opinię możemy przystąpić do podpisania umowy która powinna zawierać takie informacje jak:


  • wysokość opłaty wstępnej,
  • czas trwania umowy,
  • wysokość rat
  • wartość wykupu po zakończeniu umowy,
  • walutę leasingu,
  • wysokość stóp procentowych.
Warto też zwrócić uwagę na zapisy dotyczące zdarzeń nietypowych jak kradzież lub zniszczenie przedmiotu będącego przedmiotem umowy oraz warunków korzystania serwisowania i napraw. Lepiej żeby wszystkie aspekty korzystania z tego przedmiotu były doprecyzowane i ustalone aby uniknąć niespodzianek w przyszłości.

Czy leasing jest korzystnym rozwiązaniem ?

Leasing daje spore korzyści podatkowe, dzięki leasingowi możemy doliczyć jego koszty od po kosztów uzyskania przychodu i zmniejszyć w ten sposób podatek dochodowy. Z reguły korzystanie z leasingu jest lepszym rozwiązaniem niż zaciągnięcie kredytu w banku i zakup takiego samego środka trwałego za te pieniądze. Umowy leasingowe są obarczone mniejszym oprocentowaniem, przedmiotem zabezpieczenia jest sam przedmiot uowy oraz możemy liczyć na korzystniejsze warunki ubezpieczenia.

Jak każdy kij ma dwa końce leasing też ma swoje minusy. Przede wszystkim przedmiot umowy pozostaje własnością leasingodawcy i w przypadku jego upadłości może nam zostać odebrany. Trudniej jest też rozwiązać umową lub zmienić jej warunki. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz